10 tips för att lyckas med marknadsföring på sociala medier


Oavsett om du är en van användare av sociala plattformar eller precis kommit igång så kommer dessa 10 tips att hjälpa dig lyckas med din marknadsföring på sociala medier.



1. Sätt upp en tydlig profil


Det första steget till att börja använda sociala medier som företag är att se till att alla dina kanaler har fullständiga profiler. Detta för att du alltid ska vara tillgänglig för dina besökare vid de tillfällen som de letar information om din produkt eller tjänst. Med mångfaldigt, frekvent uppdaterat och relevant innehåll kan du kasta ut ett bredare nät och öka chansen att dina potentiella kunder kommer att hitta till just dig.

När du ställer in din profil eller företagssida är det viktigt att du tar dig tid att lägga till all relevant information såsom: adress, kontaktinformation, webblänk, företagsbeskrivning och allt annat som är relevant.


2. Hitta din nisch


Med så många människor som idag använder sig av olika sociala medier kan det ibland kännas svårt att få människor att uppmärksamma just dina inlägg. Ett sätt att slå igenom bullret är därför att fokusera på de användare som mest troligt är dina bästa kunder och börja kommunicera med dem från dag ett. LinkedIn är till exempel den bästa plattformen för företag inom B2B eftersom det redan är givet att människor använder denna kanal för affärsändamål och inte för att chatta med varandra. LinkedIn-användare är mest intresserade av affärsinblickar (60%) och företagsnyheter (53%). På mer avslappnade plattformar som t.ex Facebook har man en större möjlighet att fånga upp potentiella kunders uppmärksamhet när de letar efter olika varor eller tjänster. När folk gillar och följer din sida kommer du att ha en större publik av potentiella kunder som har valt att se ditt innehåll på deras nyhetsflöde.


3. Börja smått och skala sedan upp


Om du för närvarande inte använder sociala medier för ditt företag är det helt okej att börja i små steg. Twitter, Facebook, LinkedIn och Instagram är alla unika plattformar och som alla erbjuder sina egna styrkor och svagheter. Börja med en plattform som du känner till väl eller som du är bekväm att investera i och ta dig sedan tid att planera din strategi utefter just denna kanal.

Vilken kanal du bör använda för att få ut ditt varumärke beror på vad ditt budskap är och när du vill att publiken ska agera på det. Om du delar något på Twitter beror det på att du vill att folk ska få reda på det du vill säga direkt och på en kanal som Instagram vill du istället ansluta till personer till ditt varumärke och dina tjänster men inte nödvändigtvis omedelbart. Publicerar du något på Facebook är det för att dina potentiella kunder ska kunna hitta dig när de vet att de behöver dig och dina tjänster.

4. Underhållning och marknadsföring

Som en allmän regel för företag är det bra att lägga ut inlägg minst 3 gånger i veckan eller ännu mer frekvent om det finns en historia att berätta.

Precis som att du aldrig skulle gå in i ett nätverksevenemang och omedelbart fokusera på att stänga en affär, bör du se sociala medier som en möjlighet att uttrycka ditt företags varumärke och värderingar. Att engagera till samtal fångar människors uppmärksamhet när du träffar dem personligen och då är det även mycket mer troligt att fånga följare än genom säljande och pushiga texter. Beroende på din produkt är det viktigt att även köpa betalda annonser på t.ex Facebook och Instagram som innehåller kampanjer och erbjudanden på dina produkter. Men kom ihåg att majoritet av innehållet som publiceras organiskt på din profil ska finnas där för att informera och underhålla.


5. Bilder är allt


Sedan 2013 har Facebook starkt gynnat inlägg och annonser som innehåller bilder i dess algoritmer; idag påverkar bilder ca 90% av annonsens prestanda på plattformen. När du lägger ut innehåll eller startar nya annonskampanjer är det viktigt att lägga stor tanke vid dina bildval så att detta även matchar budskapet du delar. Tänk på att bilder som innehåller mer än 20% text inte tillåts att annonsera med. Se också till att de bilder som du använder är dina egna eller licensierade för att kunna användas kommersiellt.

6. Automatisera, automatisera, automatisera

Använd dig av schemaläggningsverktyg för att planera ditt innehåll och kampanjer i god tid. På så sätt har du full koll på vad som händer på dina plattformar och gör så att du aldrig halkar efter i din publicering. Ta hjälp av en marknadsföringsbyrå som kan sköta om och maximera din annonsering för bästa resultat. Detta för att du själv ska ha möjlighet att fokusera på det just du är bäst på i ditt företag.

7. Engagera dig med din publik

Se till att frekvent gå igenom din interaktion på dina sociala profiler genom att svara på frågor, kommentarer eller andra ärenden. Detta kan vara enormt för ditt varumärkes uppfattning, då av de människor som har ställt frågor på sociala medier till ett varumärke och sedan fått svar, utvecklat ett mycket mer positiv syn på det företaget.

8. Följ upp din statistik

En av de största anledningarna till att de flesta företag älskar marknadsföring via sociala medier är just mätbarheten. Varje inlägg du lägger upp, varje annonskrona du spenderat, varje klick som görs på din sida kan spåras. Detta gör att du kan få en mycket tydlig uppfattning av varje kampanjs ROI om du följer upp din statistik. Se till att ta dig tid åt att regelbundet granska dina aktiviteter på dina sociala medier, spåra din framgång från dina annonskampanjer och titta på webbplatsens resultat med hjälp av verktyget Google Analytics för att se hur mycket trafik du får in till din hemsida och vilket innehåll i dina kampanjer som presterar bäst. Ta kontakt med en marknadsföringsbyrå om du känner dig osäker på hur du ska utföra detta.


9. A / B-test


På tal om att granska ditt innehåll är det en bra idé att ibland testa dina antaganden om vad din publik verkligen vill ha av ditt innehåll. Genom att utföra regelbundna A / B-tester kan du testa allt från titlarna på dina annonser, bilderna du använder i innehåll, hashtags du inkluderar och till och med hur du skriver dina inlägg. Detta gör det möjligt att sätta upp annonser som verkligen skapar engagemang.


10. Bli inte för personlig


Tänk på att när personer väljer att följa ditt varumärke så är de intresserade av att ta emot innehåll från ditt företag och inte ifrån dig personligen. Försök ta bort dig själv från innehållet du delar och fokusera i stället på att få till grymt content som är mer i linje med ditt varumärkes erbjudande och dess roll i dina kunders liv.

När du använder sociala medier som företag är det viktigt att komma ihåg att dessa plattformar främst fungerar som platser för människor att ansluta sig till och för att konversera. Behandla därför ditt varumärkes sociala medie-interaktioner på samma sätt som du skulle behandla ett rum fullt av människor vid ett nätverksevenemang eller en kund som går in i din butik.

  • Instagram - svarta cirkeln
  • Facebook - svarta cirkeln
  • Linkedin - svarta cirkeln

© 2020 Made by Media Sweden AB