5 tips hur du lyckas med din marknadsföring i sociala medier

Uppdaterad: 15 nov 2018


Varför skall du använda sociala medier för att växa ditt företag? Det är där dina kunder finns. Det finns nästan 2,5 miljarder användare av sociala medier över hela världen och mer än 50 procent av småföretagare i Sverige är beroende av sociala medier som sin främsta marknadsföringskanal på grund av hur effektivt det är att hitta och ansluta till nya kunder. Det kostar inte heller en arm och ett ben för att använda som vissa traditionella marknadsföringsmetoder. Om du inte redan arbetar aktivt med sociala medier så är det dags att skapa en tydlig strategi och börja arbeta frekvent med att skapa medvetenhet, driva försäljning och få nya kunder.


1. Ta fram en tydlig strategi

Precis som att ett företag behöver en affärsplan behöver dina åtgärder på sociala medier en noggrant utformad strategi.


När vi hjälper företag med sociala medier genomför vi i första skedet en nulägesanalys där vi analyserar ert varumärke, närvaro på sociala medier och er målgrupp för att lägga grunden för vår strategi. Vi har nu skapat oss en förståelse för er verksamhet vilket hjälper oss att ta fram en strategisk plan baserat på varumärkets bransch, målgrupp och kanaler.


2. Bestäm vilka kanaler som är aktuellt för ert företag

Alla sociala medier kommer inte att vara lämpliga för ditt företag och er målgrupp. Bestäm er för 2-3 kanaler som ni lägger allt fokus på och utnyttja dessa kanalerna till max istället för att finnas överallt.


3. Kvalité före kvantitet

Precis som när ni skall välja vilka kanaler ni ska använda är det lika viktigt att tänka på kvalité före kvantitet när det kommer till vad ni publicerar.


Använd visuella element så mycket ni kan, oavsett vilken social plattform du använder. Bilder, videos eller GIF's är ett bra sätt att få folk att bli mer engagerade i era inlägg.


Skriv relevanta texter som får era kunder att interagera med ert innehåll, fråga frågor eller skapa omröstningar där era kunder får en chans att tycka till.


4. Svara på alla kommentarer eller meddelanden

Det är lätt att glömma av att bakom varje konto finns det ett ansikte, ta inte dina kunder för givet. Genom att svara direkt på kommentarer eller meddelanden kan du humanisera ditt varumärke. Misslyckas man med att interagera med sina kunder kan de tro att ni inte bryr er om dem vilket inte är bra i slutändan. Mer än 80 procent av alla kunder räknar med att ett företag svarar inom 24 timmar efter en social media-post, enligt: Altitude Software's 2016 The Omnichannel Evolution of Customer Experience. Sociala medier engagemang erbjuder också en möjlighet för dig att visa ditt varumärkes unika personlighet. Tveka inte att svara med lite humor, samtidigt som du visar din företags kompetens. Att använda fotografier av dig och dina anställda på jobbet är också ett effektivt sätt att bli mer personliga, eftersom data visar att bilder på människor i sociala medier drastiskt ökar engagemanget.


5. Ta inspiration av de bästa

Ta inspiration från etablerade varumärken på sociala medier och experimentera med en del av deras taktik på dina egna kanaler. De har nått sin framgång genom vinnande strategier, gör samma sak du också. Du kan också övervaka och ta inspiration från vad dina konkurrenter gör. Om du ser en bra idé kan du anpassa den till dina egna kampanjer.






Med oss på Made by Media blir sociala medier enkelt. Vi hjälper er att skapa mätbara resultat och driva försäljning på sociala medier.


Kontakta oss så berättar vi mer.

Ta första steget och kom i kontakt med oss. Resten sköter vi.


Kontakta oss


  • Instagram - svarta cirkeln
  • Facebook - svarta cirkeln
  • Linkedin - svarta cirkeln

© 2020 Made by Media Sweden AB