black.png

Varför du borde spendera mer av din budget på Facebook Ads

Uppdaterad: maj 9

1. Över 2 miljarder användare


Med mer än 2,3 miljarder aktiva medlemmar per månad och nära 1,5 miljarder aktiva användare dagligen är Facebook en viktig del av människors liv. Detta är en trend som inte kommer att förändras i den närmsta framtiden vilket gör det till en enormt attraktiv plattform för alla företagare som vill marknadsföra sig digitalt.


Under det senaste decenniet har Facebook sett en jämn ökning av reklamintäkter år efter år vilket är ett tydligt tecken på att Facebook-annonser fungerar. I en undersökning av Kleiner Perkins konstaterades det att 78% av konsumenterna uppger att de har upptäckt nya produkter på Facebook. Varje år får allt fler människor tillgång till internet, från juni 2018 har 55,1% av världens befolkning tillgång till internet, så potentialen för tillväxt på Facebook blir bara större och större. Facebook och digital marknadsföring som helhet kommer att fortsätta vara det bästa sättet för dig att få kontakt med konsumenter och generera försäljning för ditt företag under en lång tid framöver.



2. Mätbart & kostnadseffektivt


Om du spenderar 10 kr per dag på Facebook-annonser kommer du synas för 4000 personer som inte annars hade sett ditt företag/varumärke. Om du skulle begära samma resultat från att annonsera i en lokal tidning hade du behövt betala 1000 kr.


Inte nog med att det är väldigt kostnadseffektivt så tar det mätbarhet till en helt ny nivå. Med Facebooks mätverktyg (Pixel) kan du förstå hur effektiva dina annonser är och vilket annonsinnehåll som ger bäst resultat. Du kan mäta allt från hur många som lägger till produkter i din kundvagn till vilken tid på dygnet dem gör det.


3. Inriktning på steroider

Facebook har, som vi alla vet, oerhört mycket data på allt från vad vi tycker om till var vi befinner oss. Detta gör att vi som annonsörer också kan rikta våra budskap mot precis rätt målgrupp.


Med en korrekt uppsättning kan du bokstavligen rikta dina annonser till kungen eller Zlatan. Oavsett om det handlar om beteenden, intressen, demografi, åldersintervall, språk eller platser, så kan du gräva ganska djupt med dessa inriktningarna för att se till att du träffar rätt.


Se hur vår process ser ut här

© 2020 Made by Media Sweden AB